Кратко въведение в будизма 1

Настоящият текст представлява едно съвсем кратко въведение в будизма, като нарочно са отстранени всички специализирани термини, които биха могли да затруднят читателите. Написаното не претендира за абсолютна вярност и точност и не следва да се приема с безрезервно доверие.

 

И така, нека първо споменем прераждането – основна концепция в източните учения. Става дума за това, че всички същества след смъртта си се раждат отново, като обаче не е задължително да се родят на същото място, където са живели, или да изглеждат по същия начин или дори да имат същите разбрания и идеи, които са имали приживе. Могат дори да не се родят като човешки същества, а като животни или гладни духове и да страдат много, или пък да се родят на небето т.е. на по-високи нива на съществуване, където да живеят много по-дълго и по-щастливо.

 

Тук вече мисля, че всички виждаме приликата с религиите, които познаваме като християнството или исляма, с тази разлика, че не става дума за еднократно отиване на Небето или в Ада, а за непрекъсната промяна – онзи, който се намира на "Небето" след смъртта си там може като нищо да се роди в "Ада", както и обратното – никой не е застрахован.

 

Именно тук на помощ идва учението на Буда – в него отначало се изучават правилата, които е необходимо да спазваме, ако желаем да се преродим като хора или на по-високи нива на съществуване. Става дума, разбира се, за правилата, за които знаем всички – да не убиваме, да не крадем, да бъдем отзивчиви и жертвоготовни и т.н. и т.н. В това отношение отново имаме прилика с християнството.

 

Будизмът обаче отива много по-далеч, тъй като предлага освобождение от страданието – пълно и окончателно освобождение.

 

За какво става въпрос?

 

Първо, за школата Хинаяна, чиито последователи, наричани архати, прекратяват прераждането си и не се раждат отново. Това е върховното постижение на това направление на будизма.

 

Второ, за школата Махаяна, чиито последователи постигат просветление т.е. откриват истинската причина за съществуването на света и по-късно постигат нивото на Буда. Разликата с архатите е, че Буда може да се прояви с физическо тяло т.е. да се "роди", но е напълно свободен от страданието и единственият му стремеж е да помогне на останалите същества да се освободят на свой ред. По тази причина върховното постижение на това направление е въобще върховното постижение на будизма.

 

За това как по-точно се постигат тези цели ще поговорим в някой бъдещ текст, като засега е важно да запомним, че всичките ни мисли, думи и дела имат последствия и всичко, което ни се случва има причини – нищо не е случайно. Тези последствия са и причината да се раждаме отново и отново, като се въртим в своеобразен кръг – дори и да се родим на много високо ниво на съществуване, по-късно със сигурност ще се родим на много по-ниско, след това отново ще се изкачим и ще слезем и така до безкрай.

 

За да разберем по-добре какво се има предвид под последствия нека разгледаме един пример - ако убием животно, за да се нахраним, по-късно то ще ни убие на свой ред. Разбира се тогава най-вероятно животното вече ще е човек, а ние ще сме животно, което да му послужи за храна. След това, разбира се, ролите отново ще се обърнат. Единственият начин да прекратим подобен порочен цикъл е просто да не ядем месо – по този начин ще можем да трансформираме подобно негативно кармично събитие в положително.

 

Примерът е съзнателно опростен, но ясно показва колко важно е да се спазват правилата, посочени в будизма, тъй като само по този начин постепенно ще можем да се отървем от лошите си навици и да ги трансформираме в положителни, които да ни приближават към освобождението, а не да ни отдалечават от него. Всъщност навиците са и това, което ще се проявява през всяко следващо прераждане – ако в този живот сме свикнали да пиянстваме, то е много вероятно да станем пияници и при следващите си съществувания. Затова е необходимо вредните навици да се изкореняват тук и сега, докато не са станали прекалено непреодолими, тъй като всяко повторение все повече ги затвърждава.

 

Само ще добавя, че последствията от делата ни могат да бъдат много сложни и да се проявят след много време. Единствено Буда е способен да види всички причини и последствия и да знае точно защо нещо се случва по един или друг начин. На нас ни остава да следваме напътствията и да се стараем да се придържаме колкото се може по-близо до тях без обаче да изпадаме във фанатизъм и най-вече без да нарушаваме правилата и законите на обществото, в което живеем.